Καλέστε το +30210 41.81.671

Κέντρο Ψυχολογικής Υποστήριξης & Λογοθεραπείας - Εξέλιξη & Ανάπτυξη

Σαχτούρη 104
18537 Πειραιάς

Τηλέφωνο +30210 41.81.671
Κινητό τηλέφωνο +306944 94.84.51

%6B%5F%67%65%6F%72%67%61%74%6F%75%40%68%6F%74%6D%61%69%6C%2E%63%6F%6D

Στην αρχή

Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές - Αυτισμός Ενηλίκων


Οι Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές , αποτελούν ομάδα διαταραχών που επηρεάζουν περιοχές της ανάπτυξης όπως η κοινωνική αλληλεπίδραση, η επικοινωνία και η φαντασία. Σύμφωνα με το DSM-IV περιλαμβάνουν τις εξής διαταραχές:

  • Αυτιστική διαταραχή
  • Διαταραχή Rett
  • Παιδική αποδιοργανωτική διαταραχή
  • Διαταραχή Asperger
  • διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή μη προσδιοριζόμενη αλλιώς

Ο Αυτισμός σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, παρουσιάζεται σε 1 στα 150 παιδιά.Οι διαταραχές αυτιστικού φάσματος μπορεί να είναι εμφανής από το 1ο έτος της ζωής του παιδιού. Η διάγνωση μπορεί να πραγματοποιηθεί από την ηλικία των 18 μηνών.

Τα παιδιά με διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές παρουσιάζουν έκπτωση σε τομείς όπως:

  • Οι  κοινωνικές συναλλαγές με άλλα άτομα
  • Η επικοινωνία ( λεκτική και μη λεκτική)
  • Η συμπεριφορά ( συμπεριφορές αποκλίνουσες από την μέση τυπική συμπεριφορά, στερεοτυπική συμπεριφορά)
  • Τα ενδιαφέροντα (προσκόλληση σε συγκεκριμένες δραστηριότητες κτλ.)

Πιθανές ενδείξεις


Κάποιες από τις πιθανές ενδείξεις, οι οποίες μπορεί να εντοπιστούν στο παιδί,  αποτελούν τις εξής:

  • Δεν βαβίζει, δεν δείχνει ή δεν κάνει εκφράσεις με νόημα έως το 1ο έτος ζωής. 
  • Δεν μιλά έως τους 16 μήνες .  
  • Δεν συνδυάζει δύο λέξεις σε πρόταση έως τα 2 έτη ζωής.
  • Δεν ανταποκρίνεται στο όνομά του.
  • Χάνει ξαφνικά την ομιλία του ή τις κοινωνικές του δεξιότητες, περίπου στην ηλικία των 2 με 3 ετών.
  • Δεν έχει καλή βλεμματική επαφή , τόσο με τα οικεία πρόσωπα, όσο και με τα αντικείμενα .
  • Δεν μοιάζει να ξέρει να παίζει με τα παιχνίδια ή παίζει με ένα ιδιόμορφο τρόπο, πχ. κάνει σειρές από παιχνίδια, ασχολείται μόνο με ένα συγκεκριμένο σημείο του παιχνιδιού (πχ. δεν παίζει με το αυτοκίνητο αλλά γυρνά  μόνο τις ρόδες του).
  • Δεν χαμογελά ή δεν αλληλεπιδρά με χαρά σε ευχάριστες καταστάσεις και σε οικεία πρόσωπα.
  • Μοιάζει πολλές φορές σαν να μην ακούει.

Τα βασικά χαρακτηριστικά των παιδιών με αυτισμό


Οι δυσκολίες στα παιδιά με αυτισμό διαφέρουν από άτομο σε άτομο ως προς την συχνότητα, την ένταση και την διάρκεια.

Κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά είναι τα εξής:

  • προβλήματα στην επικοινωνία και τις κοινωνικές συναλλαγές
  • αποφυγή της βλεμματικής επαφής
  • “ιδιόρρυθμο” παιχνίδι και απουσία συμβολικού παιχνιδιού
  • ηχολαλία
  • στερεοτυπίες
  • δυσκολίες στην λόγο
  • δυσκολίες στην μη λεκτική επικοινωνία ( πχ. εκφράσεις προσώπου, χειρονομίες, στάση σώματος)
  • κυριολεκτική κατανόηση του λόγου
  • περιορισμένο ρεπερτόριο ενδιαφερόντων και δραστηριοτήτων
  • ανάγκη για διατήρηση σταθερότητας και ρουτίνας
  • αισθητηριακά προβλήματα που χαρακτηρίζονται από ασυνήθιστη ανταπόκριση σε ερεθίσματα όπως το φως, οι ήχοι και οι μυρωδιές
  • δυσκολία στην κατανόηση εννοιών και συμβολικής σκέψης
  • δυσκολία στην επίλυση προβλημάτων
  • δυσκολία στην δημιουργία σχέσεων με συνομηλίκους
  • δυσκολία στην έναρξη και διατήρηση διαλόγου
  • δυσκολία στην κατανόηση, αντίληψη και  έκφραση συναισθημάτων

Παρέμβαση


Η Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (Α.Β.Α.)  είναι η κύρια θεραπεία επιλογής για τα παιδιά με αυτισμό, αφού έχει επιστημονικά τεκμηριωθεί η αποτελεσματικότητά της στις διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχες.

Με το κατάλληλο εκπαιδευτικό-θεραπευτικό πρόγραμμα, βασισμένο στις ανάγκες, τις ικανότητες και τις δυσκολίες του παιδιού και της οικογένειάς του επιτυγχάνεται βελτίωση στις γνωστικές και επικοινωνιακές δεξιότητες του. Βελτιώνεται η ποιότητα ζωής του παιδιού και της οικογένειας του και επιτυγχάνεται η ομαλή ένταξή του στο κοινωνικό περιβάλλον.

Το προσωπικό του κέντρου είναι εκπαιδευμένο στην Εφαρμοσμένη Ανάλυση Συμπεριφοράς (Α.Β.Α.) από την Ελληνική Εταιρεία Έρευνας Συμπεριφοράς.